Färden till Ubud

Bali är en plats där konst och religion genomsyrar arkitekturen och stadsplaneringen, mer än på någon annan plats jag varit på. När vi for med taxin mot Ubud, vars vi skaffat en månads boende, passerade vi tempel efter tempel och storslagna statyer med motiv jag antar kommer från sägner, hinduistiska skrifter eller liknande. Vår chaufför berättade att här måste man tillhöra en religion och även om just han var muslim tyckte han att det var en fridsam känsla att ibland gå till hindutemplen. 

Han hette Yoko (som typ betyder ung man) och berättade mycket intressanta saker för oss, som till exempel att det talas över 200 språk i Indonesien och att han växt upp i västra Bali, utan el och med en halv mils promenadväg till skolan. Han såg religion som en GPS, som ”ledde folk rätt i livet”. Jag frågade om han varit i Europa någon gång och han sa, ja, när jag frågade i vilket land så sa han, ”eh, well, in my dream”. Han hade en fru och en nioårig son. Jag tror Yoko är den människa vi talat med längst, förutom varandra, under den senaste månaden.




 Mobilbilder från Ubud:


0 kommentarer:

Skicka en kommentar